Aerobatic kampioenschap DONAC 2006 (Basic categorie) gewonnen!

In het weekend van 26 en 27 augustus 2006 zijn op het vliegveld Lelystad de jaarlijks Aerobatic-kampioenschappen gehouden. De kampioenschappen worden jaarlijks georganiseerd door de Stichting VINK (www.vliegeniseenkunst.nl). Samen met 7 andere piloten (waarvan er 4 van de vliegclub Rotterdam: in de onderstaande foto van rechts naar links: Martin, Michel, Bastiaan, Alrik en mijzelf) heb ik meegedaan in de BASIC-klasse. Op de foto is overigens goed te zien hoe het weer soms even de vliegactiviteiten belemmerde.

In totaal waren er 30 piloten die in verschillende moeilijkheidsgraden en twee dagen lang met elkaar een sportief 'luchtgevecht' aangingen om de verplichte figuren zo mooi en zuiver mogelijk te vliegen voor het strenge maar rechtvaardige oog van de (internationale) jury.

Na twee dagen met zeer wisselende omstandigheden qua wind en weer was de uiteindelijke puntenverdeling als volgt:

Resultaten Dutch Open National Aerobatics Championships 2006 (Beginners)

Order Pilot Aircraft type Reg'n Known #1 Known #2 O/all % All Grps
1 Peter Visser R2160 PH-SVN 468.3 543.8 70.284 1012.1
2 B. Ruizeveld d.W. R2160 PH-SVN 505.6 485.2 68.809 990.9
3 Nathalie Chudiak FH20 PH-JEJ 440.3 499.4 65.260 939.7
4 M. van den Berg R2160 PH-SVN 456.8 464.9 64.004 921.7
5 Mieke Abels FH20 PH-JEJ 437.3 455.4 61.991 892.7
6 Jose Wullings FH20 PH-PCV 406.2 471.0 60.919 877.2
7 Alrik Hoencamp R2160 PH-SVN 441.2 390.0 57.725 831.2
8 Henk van Laar FH20 PH-JEJ 248.8 520.2 53.408 769.1
9 M.van Zijverden R2160 PH-SVN 380.3 306.4 47.685 686.7

De eerste dag was een hele ervaring, voordat ik het allemaal goed en wel tot me door liet dringen stond ik alweer aan de grond en realiseerde ik me al die dingen die ik had willen doen in de lucht. Het ging allemaal razendsnel voorbij, een sequence bestaat uit een aantal verplichte figuren die je allemaal zo netjes en zuiver mogelijk moet vliegen.

Het oefenen van de figuren heb ik soms alleen, maar toch voornamelijk gedaan met Hans van Geffen van de vliegclub Rotterdam. Hij heeft mij vanaf het eerste prille begin gecoached in het aerobatics vliegen. De figuren die we moesten vliegen staan hieronder afgebeeld. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde ARESTI-codering. Een notatie-systeem voor aerobatics figuren (zie ook de VINK site voor uitleg en jurering):

1. spin (een volledige omwenteling om de lengteas van het vliegtuig, terwijl het vliegtuig verticaal naar beneden duikt)
2. een looping (een volledig omwenteling om de dwarsas van het vliegtuig)
3. een 180-graden competition turn (180 graden omwenteling om de top-as van het vliegtuig)
4. een 45-graden downline (het vliegtuig duikt in een hoek van 45 graden naar beneden)
5. een half-cuban eight (5/8ste looping gevolgd door een inverted 45-downline, gevolgd door een 1/2 aileronroll, gewone 45-downline en dan de 1/8ste looping terug naar horizontaal)
6. een aileron-roll (een volledige omwenteling om de lengteas terwijl het vliegtuig horizontaal vliegt)

De hele sequence neemt ongeveer 2 a 3 minuten in beslag en zorgt voor een enorme hoeveelheid adrenaline. Het effect dat het op je heeft wordt ook wel eens (als grap) aangeduid met een dosis 'vitamine-G' en dat is vanwege de G-krachten die sommige figuren (zoals bijvoorbeeld de looping: 3 a 4 G) met zich meebrengen. De figuren hebben allemaal hun eigen bijzonderheden en beoordelingspunten waarop de jury let. Zo moet bijvoorbeeld een spin (figuur 1) verticaal eindigen en een looping moet uitkomen op de zelfde positie als waar hij startte.

Op zondag heb ik (en ook de andere 7 BASIC-piloten) de gehele bovenstaande sequence nogmaals gevlogen en daarbij had ik me voorgenomen om veel bewuster en rustiger de figuren in de lucht 'neer te zetten'. Aanvankelijk was op zondag de wind 100% dwars op de baan en dusdanig sterk (12 knopen en gusting tot 22) dat ik besloot niet te gaan. Gelukkig heeft Hans me overtuigd dat ik de definitieve beslissing nog even uit moest stellen. Na een hele forse (onweersbui) is vervolgens de wind een tikkeltje gedraaid, afgenomen en zaten er beduidend minder vlagen in. Toen kreeg ik ineens het sein dat ik kon starten en heb ik de tweede aerobaticsvlucht uitgevoerd. Gelukkig wist ik mijn voornemens te realiseren en vloog ik de figuren een stuk beter dan de dag ervoor, gezien de punten die de (internationale) juryleden me gaven: op zaterdag scoorde ik namelijk 468,3 punten en op de zondag kreeg ik een waardering van 543,8 voor mijn sequence.

Er waren juryleden uit Nederland, Frankrijk en Engeland en te worden beoordeeld door zo'n internationale jury vond ik wel erg bijzonder. Afijn het resultaat mag er zijn: ik ben kampioen in de BASIC-klasse geworden met een mooie score! Bij de prijsuitreiking kreeg ik een heel mooie glazen aandenken met inscriptie:

Het vliegtuig waarmee ik het kampioenschap heb behaald is de Robin PH-SVN (DR2160) van de vliegclub Rotterdam:

Vogend jaar ga ik dus misschien wel meedoen met de volgende klasse: SPORTSMAN alhoewel ik daar nog wel weer hard voor zal moeten oefenen.....

terug naar homepage